Omschrijving
Onder dit programma vallen diverse taken. In de eerste plaats het overeenkomstig de wettelijke plicht besturen van de gemeente door de gemeenteraad, de burgemeester en het college van burgemeester en wethouders. Daarnaast het uitoefenen van de volksvertegenwoordigende, kaderstellende en controlerende taak van de gemeenteraad en de ondersteuning hiervoor door de Griffie. Verder het uitoefenen van de taken van het bestuur van de gemeente en de ondersteuning hiervoor door de gemeentesecretaris met zijn staf. Daarnaast het uitzetten van de strategische koers van de gemeente op alle mogelijke gemeentelijke beleidsterreinen voor de langere termijn met bestuur, samenleving en organisatie (de kracht van stad en platteland) door middel van programmering en strategie, kennis en verkenning en regie op gemeentebrede strategische programma’s.
De gemeentelijke rol bij de verschillende prestaties in het programma loopt uiteen van reguleren (vergunningen verlenen en handhaven), uitvoeren, regisseren in netwerkverbanden of stimuleren/faciliteren (subsidies, evenementen) tot loslaten wanneer particuliere initiatieven de overheid niet nodig hebben.
Uitgangspunt bij publieke dienstverlening is dat de gemeente de kwaliteit van de dienstverlening laat aansluiten op de vraag van inwoners en ondernemers. Dit betekent dat we alleen producten en diensten bieden die nodig en toegankelijk zijn, met transparante procedures, korte doorlooptijden en heldere antwoorden door kundige en vriendelijke medewerkers. Er is advies en regie op klantvragen en op klantprocessen voor producten en diensten waar levering niet direct mogelijk is.
Inwoners en ondernemers kiezen zelf het contactkanaal met de gemeente. Veel dienstverlening is digitaal beschikbaar, maar sommige vragen lenen zich niet voor digitale afhandeling. Bovendien heeft een deel van de bevolking moeite met digitale dienstverlening. Daarom zijn alle contactkanalen (balie, telefoon, email, social media, whatsapp en digitaal)) van groot belang en houden we deze maximaal open: de omnichannel strategie.
De relatie tussen samenleving en overheid blijft in beweging; de democratie wordt meervoudig, bewoners verwachten een andere opstelling van raad, college en ambtelijke organisatie voor hun initiatieven. De rechttoe-rechtaanbenaderingen van voorheen zijn verleden tijd; nieuwe werkvormen ontstaan, maar vragen ook gesprek en ontwikkeltijd. Ook in 2018 speelt voor de gemeente dit verschuivende krachtenveld; in de samenwerking met burgers, instellingen en bedrijven in Deventer, maar ook met gemeenten, regio’s, de provincies Overijssel en Gelderland, de nationale overheid en de EU.
Publieke Dienstverlening
In 2018 zetten we stevige stappen met digitale dienstverlening, zoals de aangifte van geboorte en overlijden. Via zijn PIP (Persoonlijke Internet Pagina) kan een inwoner steeds meer informatie over zichzelf en zijn zaken vinden. Dit leidt naar verwachting tot minder baliebezoek en telefonisch contact. In 2019 neemt het baliebezoek nog verder als gevolg van de 10 jaar geldigheid van het paspoort. De komende tijd wordt daarom gewerkt aan een plan om het team Klantcontact aan te passen aan deze nieuwe klantcontacten, zowel qua aantal als aard. Waarbij we het hoge niveau van dienstverlening zoveel mogelijk handhaven.