Omschrijving
Het programma omvat de zorg van de gemeente voor milieu en duurzaamheid. Enerzijds betreft het de milieugevolgen, zoals geluidhinder, slechte luchtkwaliteit, geuroverlast, schade aan de natuur en bodemverontreiniging, van handelingen en activiteiten. Anderzijds gaat het over de rol van de gemeente in de mondiale en lokale klimaatproblematiek.
Bij het realiseren van de doelstellingen kiest de gemeente steeds bewust voor de juiste rol. Op gebieden waarvoor wettelijke kaders zijn, is dat een regulerende. Met name op gebied van duurzaamheid is dat een faciliterende. Het gevolg daarvan is dat prestaties slechts ten dele afdwingbaar zijn.
Op gebied van afval wordt het Grondstoffenplan 2015-2020 uitgevoerd, dat de vervolgstappen bevat op het in 2013 ingevoerde Diftarsysteem en zal leiden tot verdere verlaging van de hoeveelheid restafval en toenemende bronscheiding. Op gebied van bodem vormt het Convenant 2016-2020 tussen VNG, IPO, VNG en UvW de leidraad. Het kader voor geluid wordt gevormd door de Wet Geluidhinder die afgelopen jaren is vernieuwd onder de noemer van Swung (Samen Werken in de Uitvoering van Nieuw Geluidbeleid).
Vrijwel alle milieuwetgeving zal worden opgenomen in de Omgevingswet. In een aantal gevallen, zoals bodem, wordt gecombineerd met een ingrijpende stelselwijziging. In andere gevallen blijft het beleid in essentie ongewijzigd. Voor de invoering van de Omgevingswet is op vrijwel alle beleidsterreinen personele inzet nodig.
Voor duurzaamheid is het wat en hoe vastgelegd in de Uitvoeringsagenda Duurzame Energie (2011-2018). De energietransitiekoers krijgt steeds meer vorm in publiek-private samenwerkingsvormen tussen burgers, bedrijfsleven, (kennis)instellingen maatschappelijke organisaties en (mede)overheden. Het in 2015 gestarte proces rondom de Strategische Raadsagenda Duurzaamheid sluit hierop aan. In 2018 moet de uitvoeringsagenda duurzame energie en de inzet op energietransitie worden geactualiseerd.
Bij Vergunningen, Toezicht en Handhaving en bij bodem en geluid speelt de ontwikkeling van de Omgevingsdienst. In de nieuwe VTH-wet is bepaald dat gemeenten verplicht zijn om het Basispakket aan milieutaken onder te brengen in de Openbaar Lichaam in een Gemeenschappelijke Regeling. De Omgevingsdienst IJsselland is 1 januari 2018 operationeel waarbij de huidige medewerkers van de gemeente dan onder de OD vallen.
Een specifiek onderwerp waar komende jaren aandacht voor wordt gevraagd is asbest. De wetgever heeft bepaald dat alle asbestdaken per 2024 gesaneerd moeten zijn. De provincie verwacht hierbij een stevige inzet van gemeenten. In 2017 en 2018 is hiervoor € 50.000 gereserveerd (zie Voorjaarsnota). Daarnaast is met de raad afgesproken om een locatieonderzoek windenergie te laten uitvoeren en doen we mee met de gezamenlijke aanbesteding voor elektrische laadpalen met de provincie Overijssel en Gelderland.
Overige relevante beleidskaders zijn: herziene kader Externe Veiligheid, Basisnet Spoor, Werkwijze Ecologie, Europese normen voor Luchtkwaliteit, Verdrag van Aarhus betreffende informatie, inspraak en besluitvorming inzake milieuaangelegenheden.