Omschrijving
Binnen de gemeente Deventer werken medewerkers met plezier aan de Deventer vraagstukken. Een organisatie waarin integraal gewerkt wordt, over domein- en teamgrenzen heen. We zoeken steeds de samenwerking in logische ketens, waarbij die keten niet ophoudt bij de organisatiegrens. We werken van buiten naar binnen, van binnen naar buiten en met ons hoofd en hart voor Deventer.
We ontwikkelen ons tot een organisatie die flexibel, communicatief en netwerkend is. Zo kunnen we inspelen op wat de samenleving ons vraagt. Onze rolinvulling bepalen we mede afhankelijk van het maatschappelijke vraagstuk.
We werken samen volgens onze kernwaarden Zorgzaam, Open, Verantwoordelijk en Durf. We sturen op basis van:
- vertrouwen: minder kaders, maar wel steviger;
- besliskracht: korte beslislijnen.
Om dit mogelijk te maken scheppen we vanuit het programma Bedrijfsvoering de voorwaarden voor de gemeentelijke organisatie met:
- een solide begroting en een eigentijdse planning- en controlcyclus;
- modern en slagvaardig management;
- een op de gemeentelijke ontwikkeling toegesneden HR-programma;
- duurzame huisvesting waarin gebouw en voorzieningen optimaal worden benut;
- betrouwbare informatiehuishouding/-voorziening en informatieveiligheid;
- kaderstelling, advisering en ondersteuning bij de invoering van de privacy wet- en regelgeving (AVG);
- hoogwaardige advisering en ondersteuning op het gebied van Financiën, HR, Communicatie, Juridische Zaken en Inkoop en Kennis en Verkenning (onderzoek en statistiek).
Op al deze lijnen is continu innoveren het uitgangspunt. Deventer, Olst-Wijhe en Raalte (DOWR) hebben een samenwerkingsverband op het gebied van bedrijfsvoering. De financiële administratie, de gemeentelijke belastingen, de ICT, de facilitaire zaken en het inkoopadvies leveren we in dit verband vanuit de gemeente Deventer.
De bedrijfsvoering van de gemeentelijke organisatie blijft in ontwikkeling. We willen als organisatie snel kunnen inspelen op maatschappelijk ontwikkelingen en initiatieven en klaar zijn voor de uitvoering van landelijke wetgeving zoals de Omgevingswet. Dit vergt doorontwikkeling van de organisatie op de in 2017 ingeslagen weg: verdergaande flexibilisering om nog sneller te kunnen inspelen op de vraagstukken die zich voordoen, hierin sterk in verbinding te staan met de samenleving en de netwerken die zich daarin bevinden en zo nog meer mogelijk te maken in Deventer. In 2018 blijven we hierin leren en ontwikkelen. Daarnaast is implementatie van de in 2017 vastgestelde I-visie speerpunt. De ambities zijn in uitvoeringsplannen vastgelegd waarbij informatieveiligheid een belangrijke prioriteit is. De implementatie van de privacywet- en regelgeving raakt de gehele gemeentelijke organisatie en is daarmee eveneens vol aan de orde. En ondertussen is de winkel gewoon open. Letterlijk. Medewerkers openen het gebouw en daarnaast leveren we (strategisch) advies op de actuele dossiers.
Finance & Control
In de financiële besturing van de gemeente staat soliditeit centraal, met andere woorden: een gemeente die tegen een stootje kan. De afgelopen collegeperiode is ingezet op het voeren van een solide financieel beleid, zodat de gemeente toch haar ambities en doelstellingen kon bereiken. Het huishoudboekje moet nu en voor de toekomst op orde zijn. Wij zijn daarom slim met onze middelen omgegaan en hebben waar nodig herschikt. Hierdoor is het het college gelukt telkens een structureel sluitende meerjarenbegroting te presenteren.
Om dit ook voor de toekomst mogelijk te blijven maken, wordt het financiële- en controlwerkveld verder doorontwikkeld. Wij doen dit met een passende organisatie, kaders die dit mogelijk maken, een risicogedreven focus en betere informatievoorziening voor college en raad. Het afgeven van een in-controlverklaring vanaf 2020 vraagt om gemeentebrede, nadrukkelijke en zichtbare control op alle niveaus. In 2018 zetten wij hiervoor de eerste stappen.
Leren en Ontwikkelen
We willen een professioneel, flexibel en vitaal personeelsbestand om de uitdagingen van alledag en de toekomst aan te gaan. Daartoe investeren we circa 2% van de loonsom aan opleidingen en trainingen. In 2018 doen we dat met nog meer focus. Leren en ontwikkelen in het werk en op de werkplek staan daarbij voorop.
I-visieDe i-visie is in 2017 opgesteld en vastgesteld door de raad. De I-visie kent een looptijd van 4 jaar.
De thema’s van de visie zijn:
- Omgang met informatieveiligheid, waarbij het gebruiken en delen van gegevens veilig, vertrouwelijk en integer plaatsvindt. Dit betreft een samenspel van technische maatregelen en feitelijk handelen van de Deventer organisatie.
- Informatiebeheer: er dient borging van digitale archieven en aansluiting op landelijke informatievoorzieningen te worden gerealiseerd.
- Innovatie en inspelen op ontwikkelingen, waarbij de ambitie van de maatschappelijke opgave tempo en inhoud bepaalt. Kern van het opvolgen van innovatie is organisatorische innovatie met beschikbare technologie.
Door het operationaliseren van deze thema’s kan de gemeente een betrouwbare en moderne informatievoorziening naar de toekomst mogelijk maken. 2018 staat in het teken van het implementeren van de I-visie. De DOWRi-werkorganisatie is hiervan de opdrachtnemer en heeft in haar uitvoeringsplan de uitvoering vastgelegd.
Informatiebeveiliging
Onder informatiebeveiliging verstaan we het treffen en onderhouden van een samenhangend pakket aan maatregelen om de betrouwbaarheid van de informatievoorziening te waarborgen. Kernpunten daarbij zijn beschikbaarheid, integriteit (juistheid) en vertrouwelijkheid van persoonsgegevens en andere informatie. Het informatiebeveiligingsbeleid geldt voor het gehele proces van informatievoorziening en de gehele levenscyclus van informatiesystemen. Het beperkt zich niet alleen tot de ICT en heeft betrekking op het politiek bestuur, alle medewerkers, burgers, gasten, bezoekers en externe relaties.
Het informatiebeveiligingsbeleid heeft als doel het waarborgen van de continuïteit van de informatiesystemen, het minimaliseren van de schade door het voorkomen van beveiligingsincidenten en het minimaliseren van eventuele gevolgen. Het informatiebeveiligingsbeleid biedt o.a. een kader om (toekomstige) maatregelen in de informatiebeveiliging te toetsen aan de Baseline Informatiebeveiliging Nederlandse Gemeenten (BIG). Het informatiebeveiligingsbeleid biedt een kader om aan huidige en toekomstige wet- en regelgeving te voldoen. De belangrijkste informatieveiligheidsactiviteiten worden beschreven in het uitvoeringsplan dat in september 2017 door het college van B&W is vastgesteld.
Privacy
Privacy heeft betrekking op gegevensbescherming: gemeenten moeten zorgvuldig en veilig, proportioneel en vertrouwelijk omgaan met het verzamelen, bewaren en gebruiken van persoonsgegevens en andere informatie die de persoonlijke levenssfeer van burgers raakt. Burgers moeten daarop kunnen vertrouwen. In dat verband krijgen gemeenten te maken met de Europese Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Deze legt sterk de nadruk op de organisatorische waarborgen voor de bescherming van persoonsgegevens en stelt nadere eisen aan organisaties met verhoogde privacy-risico’s zoals gemeenten. Een zorgvuldige omgang met persoonsgegevens raakt de gehele organisatie, werkprocessen, beheersmaatregelen etc.
Het doel van de invoering van de AVG per mei 2018 is uiteindelijk het verder borgen van de correcte omgang met persoonsgegevens en het waarborgen van de privacyrechten van personen van wie de gemeente Deventer persoonsgegevens verwerkt.
Inhuur
We sturen concernbreed nadrukkelijk op beheersing van de inhuur. Enerzijds zetten we vanuit werkgeversoogpunt in op een vaste bezetting op vast werk. Daarbij sturen we op flexibiliteit in de organisatie; bij wisselend of nieuw werk intern organiseren we de mobiliteit zo, dat er zo veel mogelijk met de eigen bezetting herschikt kan worden. Anderzijds sturen we in geval van inhuur vanuit kostenoogpunt op een scherpe prijs-kwaliteitverhouding.
De begrote inhuur boven formatie 2018 bedraagt € 5,880 miljoen. Het gaat dan om inhuur extra capaciteit van € 3,003 miljoen en inhuur specifieke deskundigheid van € 1,858 miljoen. Bij de aanvraag voor inhuur wordt altijd eerst gekeken of dit gemeente intern binnen de organisatie kan worden opgelost of via de Talentenregio (het regionale samenwerkingsverband van overheidsorganisaties waaraan ook Deventer deelneemt). Wanneer dit niet tot een oplossing komt, wordt de inhuuraanvraag gepubliceerd op de inhuurdesk. Inhuuropdrachten boven de € 100.000 moeten worden geaccordeerd door de directie. Via de P&C-cyclus wordt gerapporteerd over de stand van zaken rondom het inhuurbudget.
Inhuur (bedragen x€ 1.000) | Realisatie | Begroot | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
Inhuur vaste formatie | 1.878 | 1.170 | 1.115 | 1.362 | 1.928 | 1.222 | 1.019 |
Inhuur extra capaciteit | 3.549 | 4.537 | 4.683 | 4.713 | 3.159 | 3.249 | 3.003 |
Inhuur specifieke deskundigheid | 2.945 | 1.981 | 1.656 | 2.150 | 1.921 | 1.966 | 1.858 |
Totaal | 8.372 | 7.688 | 7.454 | 8.227 | 7.258 | 6.437 | 5.880 |
Formatieontwikkeling
De formatie van de gemeente is een dynamisch gegeven. De formatie is onderhevig aan daling door taakstellingen en bezuinigingen, maar ook aan stijging, doordat taken van het Rijk naar de gemeente komen of andere ontwikkelingen. Zo is de gemeente Deventer gastheer voor DOWR-bedrijfsvoeringonderdelen als ICT, FZ, belastingen en de financiële administratie. De formatiereductie als gevolg van bezuinigingen en taakstellingen leidt daarom niet altijd 1 op 1 tot afname van de formatieomvang van de gemeente als geheel.
Meerjarige formatieontwikkeling | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
---|---|---|---|---|---|
Totaal aantal fte | 690 | 674 | 670 | 669 | 667 |
De daling van 2017 naar 2018 heeft met name te maken met een daling van de formatie doordat mensen over zijn gegaan naar de Omgevingsdienst (9,4 fte). Ook de bezuinigingen op bedrijfsvoering (overhead) worden de komende jaren ingevuld waardoor de formatie daalt.